Tahukah Anda Rawatan Kutu Asli dan Pemulihan Rumah?

Tahukah Anda Rawatan Kutu Asli dan Pemulihan Rumah?

Pediculus humanus capitis adalah nama saintifik kutu. Jadi kutu juga terkenal dengan nama lain yang dikenali sebagai pediculosis. Ia merupakan serangga yang merupakan parasit dan tinggal di kulit kepala atau rambut manusia. Biasanya menuju kutu berkembang dalam tiga peringkat. Mereka adalah telur, nimfa dan dewasa.

Nits adalah telur kutu. Mereka sangat kecil dan sering dikelirukan dengan kelemumur atau titisan semburan rambut. Mereka tetap melekat dengan rambut. Biasanya mereka mengambil masa 7 hari untuk menetas. Mereka biasanya dalam bentuk bujur dan berwarna putih atau kuning dalam warna.

Nimfa menetas oleh telurnya. Mereka adalah kutu dewasa kecil dan belum matang. Selepas menetas ia mengambil masa kira-kira 7 hari untuk matang menjadi dewasa. Nimfa memerlukan darah untuk hidup dan mereka menghisap darah sahaja.

An kutu dewasa berwarna putih kelabu dalam warna dan mereka kelihatan lebih gelap dalam orang dengan rambut gelap. Ia mempunyai enam kaki dan saiz benih bijan. Kutu dewasa juga memerlukan darah untuk hidup begitu jika mereka jatuh dari seseorang itu mati dalam masa dua hari. Di kepala seseorang itu boleh hidup sehingga 30 hari.

Kutu disebarkan oleh hubungan secara langsung dari seorang ke seorang. Ia boleh merebak dengan datang dalam hubungan dengan seseorang yang telah dijangkiti. Kanak-kanak dipenuhi semasa bermain, menunggang di dalam sebuah bas sekolah, semasa aktiviti bilik darjah dan apa-apa aktiviti yang sama. Orang juga mendapatkan kutu dengan memakai tudung dipenuhi, topi, kot, pakaian seragam sukan, reben rambut, pakaian dan juga dengan menggunakan tuala, sikat dan berus.

Gatal-gatal dan kerengsaan adalah gejala utama mempunyai kutu. Oleh kerana menggaru boleh menyebabkan luka dan jangkitan kulit.

Antara rawatan semula jadi yang membantu untuk menyingkirkan dari kutu adalah -

Buang semua pakaian dari badan anda. Anda boleh memohon ubat kutu-membunuh tetapi jika rambut yang terlalu panjang kemudian memohon ubat ini dua kali. Ubat-ubat kutu membunuh boleh disediakan di rumah juga. Selepas menggunakan rawatan ini tidak rewash rambut anda selama 2-3 hari. Orang terjejas selepas rawatan memakai pakaian yang bersih. Retreat proses ini selepas 7-10 hari dengan semua langkah berjaga-jaga.

Minyak zaitun juga berkesan dalam rawatan kutu. Pakaian anak anda dengan pakaian lama sebagai minyak boleh meninggalkan kesan minyak. Sapukan minyak zaitun pada rambut anda serta kulit kepala. Sekurang-kurangnya kulit kepala mesti sangat berminyak. Minyak meliputi kutu dan telur dan menghalang mereka daripada bernafas dan dengan itu mereka mati.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar